Voor deze handleiding heb je een gegroefde trapas sleutel en 32 mm steeksleutel, of een grote verstelbare steeksleutel nodig.
Componenten
De behuizing van de trapas heeft meestal twee belangrijke componenten. De behuizing bevat de verzegelde lagers en as, en wordt meestal door schroefdraad in de rechter (of het station zijde) van je frame geschroefd. De borgring ondersteunt de andere kant van de trapas en wordt meestal door schroefdraad in de linker (of niet-aangedreven zijde) van je frame vast gezet.
Trapas verwijderen
Verwijder eerst de drive kant (De kant waar de ketting zit), met behulp van de borgring sleutel en moersleutel. Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Voordat u de nieuwe trapas plaats, moet u zorgvuldig de draden aan de binnenkant van je frame schoonmaken, en breng daarna een dunne laag waterdichte vet aan op het schroefdraad dat aan beide zijden van het frame zit.
U zult merken dat op de meeste trapassen een ‘L’ en ‘R’ (Links / Rechts) gegraveerd hebben. Dit is om de installatie te vergemakkelijken.
Trapas Installatie
Om de trapas te installeren plaats eerst de nieuwe borgring gedeeltelijk in de linkerkant van het frame door rechtsom te draaien. Zet hem nog niet helemaal vast.
Steek de trapas helemaal in de rechterkant van het frame en draai tegen de klok in. Draai de trapas met ongeveer 25-30 Nm met behulp van een momentsleutel. Het aantal Nm kan verschillen per fabrikant, dus het is een goed idee om de website van de fabrikant controleren of hun exacte product specificaties.
Nu kun je de linkerkant vast draaien tot deze goed stevig vast zit
Proficiat met heldere en zeer bruikbare uitleg over plaatsing van trapas!
Hallo ik heb een probleem met de trapper arm van mijn fiets (ik weet niet of dat de juiste benaming is) deze gaat na een tijdje fietsen steeds eruit waardoor er een knik tijdens he trappen te voelen is. Ik moet hem elke keer weer naar binnen draaien.
[IMG]http://imageshack.us/a/img6/6894/20130113173509.jpg[/IMG]
[IMG]http://imageshack.us/a/img822/3762/20130113173524.jpg[/IMG]
Hallo Revin,
De juiste benaming is je Crank. Deze zou niet meer goed kunnen aansluiten op je trapas waardoor hij overspringt. Je kunt het beste je crank vervangen. Mocht het overspringen dan toch terug komen zal je waarschijnlijk ook je trapas moeten vervangen.
hoe krijg je de crank van je fiets
ik heb de bout eruit, er zitten verder geen ringen of zo, het is de kant zonder ketting, hij zit zoooooo vast zelfs met hamer niet los te krijgen, ook al gesmeerd..
heeft iemand een tip..
Je hebt daarvoor een speciale trekker nodig ( kost iets van 10 -15 euro bij de Halfords)
Draai eerst de binnenste bout van de trekker zo ver mogelijk naar buiten.
Dan schroef je de trekker zo ver mogelijk in de opening van je crank. Doe dit voorzichtig want het is fijne schroefdraad die gemakkelijk kapot gaat als je de trekker er scheef indraait.
Maak zo nodig de schroefdraad eerst schoon met een oude tandenborstel o.i.d.
Draai vervolgens de bout van de trekker naar binnen en als de boel niet al te erg is verroest komt-ie zo los.
Pingback: Bekeuringen die je kunt krijgen 2013 | De Fiets Hulp
Beste , hoe lang gaat een trapas mee ? Ik heb een koga roadchamp van amper een jaar oud .Op 700 km is mijn trapas vervangen ( in garantie) nu na 4000km terug van dat .Geen garantie .Is volgens mij toch niet normaal .Fiets word normaal onderhouden zonder hogedruk of agressieve producten .
bedankt groetjes Luc