Gastartikel: Wanneer komt mijn fietsaccu in aanmerking voor revisie?
Bij een e-bike nemen de prestaties van de accu gemiddeld na 4 tot 6 jaar in rap tempo af.
Elke fietsaccu heeft een maximale levensduur en ook als er goed mee omgegaan is verslijten de energiecellen door ontlading. Op het moment dat accu nog maar een fractie van de oorspronkelijke actieradius ondersteuning geeft. Staat u voor de keuze: nieuwe accu kopen of kiezen voor een volledig nieuwe fiets? Beide opties zijn echter niet goedkoop. Zeker als uw fiets al wat ouder is wordt een investering van honderden euro’s in een nieuwe accu steeds minder rendabel. Daarbij komt dat veel oudere fietsaccu’s inmiddels niet meer geproduceerd worden.
Reviseren als alternatief
In veel gevallen is er een alternatief. Voor iedereen die ontevreden is over de prestaties van de batterij, maar niet bereid is meer dan 400 euro uit te geven voor een vervangend exemplaar. U kunt uw accu namelijk laten reviseren, wat inhoudt dat de oude versleten batterij uit de behuizing verwijderd wordt. Vervolgens plaatst men nieuwe krachtige energiecellen terug. Vaak is het mogelijk om zelf het vermogen van de batterij te kiezen. U bespaart kosten ten opzichte van de aankoop van een nieuwe accu, omdat de meeste onderdelen worden hergebruikt.
Wanneer wel reviseren
Mensen die revisie overwegen weten vaak echter niet wanneer hun fietsaccu in aanmerking komt voor revisie. Reviseren is met name bedoeld voor accu’s die geleidelijk (gemiddeld na 4 tot 6 jaar) steeds korter energie afgeven aan de motor. Door slijtage neemt langzaam de maximale laadcapaciteit van de batterij af, wat zorgt voor een steeds kleinere actieradius. Ook accu’s die men voor een langere tijd niet gebruikt heeft, waardoor ze te diep ontladen zijn, komen in aanmerking voor revisie. Deze accu’s geven weliswaar geen ondersteuning meer, maar door het vervangen van de defecte energiecellen wordt het probleem meestal opgelost.
Wanneer niet reviseren
Revisie is niet bedoeld voor accu’s die plots geen energie meer afleveren aan de motor. Zeker als ook de led-lampjes op de accu niet meer werken of als er een foutcode op het display verschijnt is er sprake van een elektronisch defect in het battery management system. Het vervangen van de batterij zal in dat geval geen effect hebben. Ook bij val- of waterschade heeft reviseren van de batterij geen effect.
Daarbij zijn er enkele fabrikanten die de batterij elektronisch beveiligen om reparaties door niet-officiële dealers tegen te gaan. De meeste accu’s van fabrikanten als Gazelle en Giant kunnen probleemloos gereviseerd worden. Maar sommige batterijen van Batavus en Sparta (met zogenaamde ION-technologie) komen door de beveiliging niet in aanmerking voor revisie.
Bijkomend voordeel van reviseren is dat de oorspronkelijke laadcapaciteit naar wens uitgebreid kan worden, waardoor de actieradius toeneemt. Sommige mensen overwegen om hun goede accu te laten reviseren en zodoende de capaciteit uit te breiden. Het is echter zonde om een de batterij uit een goed werkende accu te halen, zeker wanneer die nog binnen de garantie valt.